Yitz18 wrote on 27 Jul 2023 21:22:
I have not been able to get any major streaks going in a long time. I think part of the problem is I r”l feel a shaychus to the world of pornography. It’s weird because: you wouldn’t be able to tell my looking at me or speaking to me. I’m very makpid not be shayach to the secular world- haven’t watched tv (willingly) or movies since 12th grade, and haven’t listened to non Jewish music since then either. I try and make my ikker pleasure come from Torah and dibbuk chaveirim, in a healthy nice way. So why is the one thing I feel shayach to, connected to, pornography? Can anyone else relate?
You seem to be a normal good person - going in the right direction.
Viewing pornography can hijack the brain, causing it to become overstimulated. As a result, the brain is flooded with an unnaturally high level of pleasurable chemicals for as long as you are watching. This is because porn exposes the brain to more pritzus in a few minutes than our ancestors could have seen in several lifetimes. This makes pornography a supernormal stimulus.
Whenever you feel an urge, the brain releases a chemical called dopamine. This is called a “dopamine burst”, and creates feelings of anticipation and excitement increasing the motivation to engage in pornography and masturbation. Fortunately, our brains are designed to handle urges, and we do this all the time whenever acting on an urge is not an option. This can include everything from craving a non-Kosher treat to having a sexual urge. After all, sexual desire is designed to be expressed in the right relationship, at the right time, and in the right place causing you to constantly manage and suppress your urges - or at least most of them.
-
ראה דרשות בית הלוי דרוש י"ג, "הבעל תשובה צריך לעקור מלבו ומטבעו אותו ההמשכה לרע שחידש בעצמו במעשיו. ויהיה כמו שהיה מקודם, וכמו שאמר הכתוב "חדש ימינו כקדם". וזה שאנו רואים שכמה פעמים מתחרט על מעשיו ובעוד איזה ימים חוזר למעשיו הראשונים, זהו סימן שלא נעקר מלבו אותו ההמשכה להרע, רק על זמן מועט נתחזק על טבעו, והתאפק מבלי לעשות הרע, ומכל מקום עדיין לא נעקר מלבו התשוקה, ומשום הכי נכשל בה שנית" עכ"ל. הספר אינו תח"י אבל הוא מובא בוהתקדשתם ח"ב עמ' נג, ובכתר מלוכה - מערכי לב עמ' טז. רק מש"כ שם דאם אינו חוטא שלושים יום הוי ראיה שנעקר התשוקה מלבו, ומביא ראיה מיבמות קיא, ב דעד תלתין יומין מוקים אינש אנפשיה, טפי לא מוקים אנפשיה עיי"ש, צ"ע אם שייך לעניננו, דהרי רואים בחוש, שבנדו"ד חוזרים לסורם אפי' אחרי ל' ויותר ימים, ורק אחרי ג' או ו' חדשים אפשר לומר שנעקר התשוקה מלבו